20 filmische foto’s uit de Molukken: ‘Het is bizar wat ze maken met beperkte middelen’

Deze fotoserie wordt je aangeboden door MOZA
© Foto’s Ian Irman, Jody Khomaro & Kaja Sariwating

Dit soort fotoreportages kunnen we alleen mogelijk maken met jouw financiële hulp. Benieuwd naar meer foto’s? Bekijk ook eens onze beeldbank

Om geld te verdienen, vanwege hun passie of om de eilanden te verkennen - deze jonge Molukse fotografen maken foto’s die rechtstreeks uit een documentaire lijken te komen. Met cameraspullen die we in Nederland al jaren niet meer gebruiken.

Trust the proces

Fotografie. Waarom het mij zo boeit begrijp ik nog steeds niet. Want ik heb doorgaans weinig geduld. De passie voor fotografie zit ook niet in mijn genen. Hoe dan ook fotografeer ik alweer ruim 12 jaar. Na de aanschaf van mijn eerste spiegelreflexcamera kocht ik nieuwe lenzen, een flitser en door de jaren heen steeds meer apparatuur. Sluitertijd, belichting, iso, de regel van derden, ‘hoekjes’ zoeken. Honderden uren heb ik op Youtube naar video’s gekeken. En nog steeds ben ik lerende. Het leverde talloze plaatjes op, in Nederland en in het buitenland. Zowel mooie als minder geslaagde plaatjes. Trust the proces.

Foto’s van Ian Irman op Ambon. Tekst gaat door onder de foto’s

Makers op Maluku

Vorig jaar kwam ik in contact met enkele fotografen op de Molukken. Fotografen kijken al snel naar elkaars camera’s en werk. Daarnaast val ik natuurlijk op als ik op Maluku rondloop. “Ik gebruik Fuji. Waar schiet jij mee?,” roep je dan. Contact is dan snel gemaakt. De makers op de Molukken zitten ook niet stil. De nieuwe generatie makers maakt foto’s die rechtstreeks uit een documentaire of film lijken te komen. Natuurlijk is de omgeving daar prachtig. Maar men maakt foto’s met beperkte middelen: vaak oude camera’s en geen dure lenzen. Niet te vergeten dat de meeste mensen op Maluku geen eigen auto hebben.

Foto’s van Jody Khomaro op Ambon. Tekst gaat door onder de foto’s

Freelancer

Het groepje fotografen op Maluku is niet groot, maar wordt wel steeds groter. En beter. Een goed voorbeeld is het gezelschap van KELE project dat rondtrekt over de Molukse eilanden en professioneel Molukse verhalen optekent. Eenmaal begonnen met MOZA gingen we ook al snel publiceren over actualiteiten en verhalen op Maluku. “Jody, kapan pulang Ambon?”. Hij antwoordde: “Tahun baru, masih di Jakarta.” Sinds de brand in Mardika vorig jaar december vallen we daarom vooral terug op onze Ambon-correspondent Ian Irman. Ian: “Kaka, ik werk inmiddels ook voor de lokale krant op Ambon als freelancer,” zegt de islamitische Ian tegen onze redactie. Ian heeft zo’n 10 fotoreportages voor ons vastgelegd. Daar is hij 10 keer goed voor betaald. Door 3 grote donaties hebben we hem vorige maand een tweedehands Canon-camera kunnen geven. Rico Vogel van Pacific Spizes heeft die nog voor ons kunnen meenemen. Daardoor kan Ian nu meer freelance-werk doen op de Molukken en krijgen wij kwalitatief betere foto’s.

Foto’s van Kaja Sariwating op Seram. Tekst gaat door onder de foto’s

Ronda terus

MOZA probeert ook de actualiteiten te volgen op Maluku en vernieuwende fotoreportages te maken. Zo staat Maluku bijvoorbeeld bekend om de witte stranden. Maar foto’s van de pasir putih doen geen recht aan de werkelijkheid: bergen met plastic liggen er op het strand. Het ligt daarom meer voor de hand dat je dat soort foto’s terugziet op MOZA en niet de foto’s voor op Instagram. Toch is er veel moois te zien en te beleven op de Molukse eilanden. Jongens als Jody en Ian trekken van plek naar plek om de mooiste plaatjes vast te leggen. Ze hebben daar niet altijd geld voor, maar daarom sparen ze ervoor. Met dus een tweedehands camera. We delen regelmatig tips. Als opdrachtgever heb ik natuurlijk wensen, maar de topics komen vanuit Maluku.

Foto’s van Ian Irman op Ambon. Tekst gaat door onder de foto’s

Adekaka

Na bijna acht maanden lijkt het alsof sommige jongens neefjes van mij zijn. De vastenmaand, offerfeest en islamitisch nieuwjaar: ik leer ervan. Ik vertel hoe je een verhaal vertelt met foto’s. Hoe afwisseling en vooral de volgorde van foto’s bepalend zijn voor een fotoreportage. “Itu lebih bae, kaka.” We leren van elkaar en spreken lang niet altijd over MOZA of actualiteiten op Maluku. Maar over het dagelijkse leven, kopzorgen en leuke dingen. Dit gaat veel verder dan onze hobby.

Foto’s van Jody Khomaro op Ambon. Tekst gaat door onder de foto’s

Twee werelden

Laatst zei iemand tegen mij dat wij Molukkers in Nederland continu oncomfortabel verlangen naar Maluku, maar hier in Nederland een comfortabel leven leiden. Eigenlijk klopt dat ook wel. Ik woon weliswaar niet op de Molukken. Ik voel mij zó verbonden met de Molukken en ik heb dagelijks contact met familie en de groep fotografen, maar voorgoed op de Molukken wonen is voor mij (nu nog) ondenkbaar. Wellicht maak ik ooit nog een andere keuze. Tot die tijd leef ik in die twee werelden, gevoed door de gezamenlijke passie voor fotografie met de jongens op de Molukken. En alle MOZA-lezers mogen meelezen.

Eerste foto van Kaja Sariwating van de kerk op Kaibobo. Overige foto’s van Ian Irman op verschillende plekken op Ambon

Vorige
Vorige

GroenLinks Drenthe zegt vertrouwen in Sam Pormes op: ‘Geef je zetel op’

Volgende
Volgende

We moedigden Molukse wandelaars aan in Nijmegen: ‘Deze wandelaars zijn vrienden voor het leven’