Hatutamelen: ‘Ik wil Molukse jongeren inspireren om onze cultuur levend te houden’
Foto’s (en copyright) van links naar rechts en boven naar beneden, bewerkt door MOZA:
Foto 1,2 en 3: (Logo) Stedelijk Museum Amsterdam
Foto 4: Salawaku, Active Protection through Compassion
Foto 5: Gallery Talk/Stedelijk Museum Amsterdam
Foto 6: Hatumelen en Salawaku/Jessica Manuhutu
Foto 7: Sondi/Stedelijk Museum Amsterdam
Foto 8: Hatumelen en Salawaku/Jessica Manuhutu
MOZA berichtte eerder dat het Stedelijk Museum Amsterdam acht aanwinsten uit de lopende tentoonstelling When Things Are Beings definitief heeft binnengehaald. MOZA interviewde de Molukse kunstenaar en houtsnijder Hatutamelen: over de Salawaku, het inspireren van anderen om houtsnijkunst te leren en dat de westerse maatschappij culturele gebruiken van andere gemeenschappen niet altijd hoeft te begrijpen.
Hey Hatutamelen. First things first. Gefeliciteerd!'
‘Dank je wel.’
Ook jouw werk is definitief aangekocht door het Stedelijk Museum. Voor de mensen die het nog niet hebben gezien. Om welk werk gaat het precies?
‘Het gaat om Salawaku, Active Protection through Compassion.
Hoe voelt het dat jouw werk is aankocht door een van de grootste musea van Nederland?
‘Ik had een bepaalde visie, doel en gevoel bij de oproep van Gemeentelijke Kunstaankopen 2022. Daarom heb ik destijds meegedaan aan de oproep. Dat alles dan uiteindelijk ook werkelijkheid wordt, daar ben ik vooral dankbaar voor.’
Wat was die visie dan precies?
‘Ik wil Molukse jongeren inspireren om onze cultuur levend te houden. In het bijzonder de ambacht van houtsnijkunst te waarderen. De nieuwe generatie motiveren en inspireren om hier ook mee aan de slag te gaan.’
Je hebt het over cultuur levend houden. Maar het gaat toch om een museum dat jouw werk heeft aangekocht?
‘Dat is ook onderdeel van die visie. Het past juist in de tijd waarin we nu leven waarin de westerse maatschappij en dus ook musea inclusiever willen (of moeten) worden. Daarmee is het een uitgelezen kans om een verhaal vanuit ons Molukse perspectief te kunnen vertellen aan een breed publiek.’
Bijvoorbeeld met jouw werk?
‘Onder andere. Maar er zijn nog meer Molukse kunstenaars en ontwerpers die een boodschap kunnen overgedragen.’
Welke boodschap wilde jij met Salawaku precies overbrengen?
‘Eén van de boodschappen die ik met de Salawaku wil overbrengen is dat bepaalde onderdelen van onze Molukse cultuur beschermd en bewaakt moeten worden door ons zelf. We zijn “buitenstaanders” totaal geen verklaring schuldig over onze gebruiken, tradities, verhalen en symbolen.’
En dat is ook een boodschap aan de westerse maatschappij?
‘Precies. Het is zowel een boodschap aan Molukkers om ervan bewust te zijn om niet zomaar alles buiten onze gemeenschap te delen, maar ook aan de westerse maatschappij dat ze niet alles hoeven te weten, te vragen of te begrijpen. En al helemaal niet om culture gebruiken van anderen toe te eigen.’
Waarom is het zo nodig dat werk zoals dat van jou in musea te zien is?
’Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft de Salawaku gekocht. Het zal een blijvende inspiratiebron voor de Molukse houtsnijkunst blijven.’
En ook nog eens in een van de grootste musea van Nederland, toch?
‘Precies, zo krijgt het blijvend een breed publiek. Het publiek dat het verdient.’
Hatutamelen is kunstenaar en beoefenaar van (Molukse) houtsnijkunst. Volg hem en zijn ontwikkelingen via zijn Instagram.
De Salawaku van Hatutamelen maakt onderdeel uit van de lopende groepstentoonstelling When Things Are Beings. Deze tentoonstelling is tot en met 10 april te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Hatutamelen is ook onderdeel van Awareness Moluccan Identity. Dit kunstenaarscollectief maakt hedendaagse kunst geïnspireerd door de traditionele Molukse natuur, muziek, kunst en wijsheden.