Twee nieuwe afleveringen van RINDU gratis te zien

Kaja Sariwating (Tiel, 1986) wilde naar de Molukken om mooie videobeelden te maken. Maar hij ontdekte hoe ontworteld hij is van de Molukken en legde dat maar vast in plaats van de witte stranden en palmbomen. Afgelopen weken publiceerde hij twee nieuwe afleveringen. Hij gaat terug naar de kampong en bezoekt fort Amsterdam. De reeks is gratis te bekijken op YouTube.

Kaja Sariwating ontdekte hoe ontworteld hij is van de Molukken. Het verlangen naar huis - en alles wat daarmee samenhangt - onderzoekt hij in zijn vierde keer op de Molukken in de docureeks "RINDU". Bekijk hier alle afleveringen in een playlist op YouTube.

#1 Slow food
Kaja houdt van de Molukse keuken. Bijvoorbeeld tahu isi, ikan, papeda en nasi goreng. In de eerste aflevering gaat hij op zoek naar de authentieke Molukse keuken op Ambon, maar komt hij op Ambon vooral iets anders tegen: fast food.

“Gelukkig kon ik in de kampong terecht voor een goede maaltijd. Dat is thuiskomen. Mijn nicht kan heerlijk koken, dus de McDonald’s kon ik mooi overslaan,” aldus Kaja.

#2 Het graf van papa
Kaja heeft ook een persoonlijke reden om regelmatig terug naar Ambon te gaan. In de tweede aflevering bezoekt Kaja het graf van zijn vader Benny in het dorp Ema, in het zuiden van het eiland Ambon.

Kaja: “Bij binnenkomst in onze kampong ligt het graf van mijn vader. Hij is 17 jaar geleden overleden. Dat is al zo lang dat ik soms vergeten hoe z’n stem klinkt. Ik vind het soms ingewikkeld dat zijn graf daar ligt. Aan de andere kant: dat maakt de kampong nóg mooier."

#3 Terminal
Er rijden veel ojeks op Ambon, vooral taxichauffeurs en mannen. Vanuit alle kampongs op Ambon rijden er ook felgekleurde busjes naar Kota Ambon. Volgeladen met schoolkinderen, mama papalele of gezinnen. Allemaal rijden ze voor zo'n 10 tot 15 ribu met de angkot naar Terminal in Mardika. De straten zijn er vies en het leven is rauw. En Mardika is druk. Het Utrecht Centraal van Ambon. Iconisch. Kaja's favoriete plekje op Ambon.

Deze video is het vaakst bekeken. “Ik ben geen filmmaker of journalist. Ik wil gewoon een verhaal vertellen. Ik hoop dat anderen zich erin herkennen. Over de views maak ik mij niet zo druk.”

#4 Tanjung Priok
De Lloydkade en Javakade zijn de twee plekken waar de voorouders van veel Molukkers in Nederland in 1951 voet aan wal hebben gezet. Minder bekend zijn de havens waar de KNIL-militairen vertrokken vanwege het dienstbevel. De helft van de transportschepen vertrok vanaf Tanjung Priok in Jakarta naar Nederland. “Er zijn momenteel veel subsidieregelingen voor Molukse projecten, maar heel veel informatie is gewoon verloren gegaan of niet vastgelegd.”

Hij nam daarom deze keer een kijkje buiten de Molukken, in Tanjung Priok. Niet voor antwoorden, maar gewoon om er even te zijn. Het gevoel was er deze keer alleen heel anders. Selfies werden gemaakt, families zwaaiden de passagiers uit: een schip vertrok voor een verblijf elders. Al zal dat verblijf waarschijnlijk deze keer wél tijdelijk zijn.

#5 Pulang ke kampong
Kaja was op in de kampong voor het graf van zijn vader. In deze aflevering zie je meer van de negeri als hij terug naar huis gaat. Hij gaat naar kampong Ema in de bergen van Ambon. Sopi majang, de waterbronnen, de mensen en zijn vrienden. Het onbeschrijfelijke gevoel van thuiskomen in de kampong.

#6 Spice islands
Expo’s, onderwijs, educatie. In Nederland is er de laatste jaren meer aandacht voor en informatie over de roof en slavernij in het verleden. Een excuses aan de nazaten van tot slaaf gemaakten is nog niet zo lang geleden gemaakt.

Ook Kaja pleit actief voor meer informatie over het gedeelde verleden van Nederland en de Molukken. Hij gaat naar Fort Amsterdam, een oud VOC fort op Ambon. In dit oude VOC fort is geen enkel informatiebordje te vinden. Geen kunst. Geen verhalen. Een bezoek aan het oude VOC-fort is vooral een groepsuitje voor de lokale bezoekers. Op de Molukken leven veel mensen in armoede. Het verleden lijkt de mensen ook niet zoveel te kunnen schelen. Life goes on.

Vorige
Vorige

Joost Manusama geïnstalleerd als burgemeester van Capelle aan den IJssel

Volgende
Volgende

Van akar bahar tot bunga ron: ‘We zoeken juist nu naar verhalen over traditionele lichaamsversiering’