Kunsthal Rotterdam presenteert in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen [H]erkennen Herbouwen - Wonderkamers van het Rotterdams koloniaal verleden. Een totaalinstallatie samengesteld door kunstenaar Patricia Kaersenhout ter gelegenheid van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden met werken van opkomende kunstenaars. Onder andere met werk van Dominique Latoel.
Vijf wonderkamers
Historische objecten uit verschillende museale collecties en archieven van de stad Rotterdam worden in vijf wonderkamers op associatieve wijze aan hedendaagse kunstwerken gekoppeld. Daarnaast illustreren familie-eigendommen en persoonlijke verhalen van Rotterdammers de erfenis van de slavernijgeschiedenis van de stad. Zo ontstaat er een verrassende kijk op het veelal nog onbekende koloniaal verleden van Rotterdam en de doorwerking ervan in het heden en de toekomst.
Schatkamer
De installatie is geïnspireerd op Europese wonderkamers, ook wel rariteitenkabinetten genoemd. Deze waren populair in de zeventiende en achttiende eeuw en worden beschouwd als voorlopers van moderne musea. De wonderkamers dienden als schatkamers voor exotische en wonderbaarlijke voorwerpen zoals opgezette dieren, schelpen, schilderijen en wetenschappelijke instrumenten die werden verzameld in een tijd van toenemend contact met verre oorden. Deze objecten verwijzen naar de nationale trots, militaire glorie en economische voorspoed uit die tijd en hebben bijgedragen aan het westerse perspectief op de wereld. Maar achter de objecten schuilen ook thema's zoals oorlog, armoede, racisme, mensenhandel en dwangarbeid.
Persoonlijke verhalen over impact kolonialisme
In een hyperdiverse stad als Rotterdam heeft een op de acht inwoners een tot slaaf gemaakte voorouder. Met de presentatie van familie-eigendommen die verband hebben met het koloniaal verleden en persoonlijke verhalen van Rotterdammers die zijn verzameld in samenwerking met Verhalenhuis Belvedère, zet de tentoonstelling aan tot verdere reflectie. Deze verhalen en objecten worden tentoongesteld in kasten die hiervoor beschilderd worden door kunstenaar Dominique Latoel. De kasten worden na de tentoonstelling geveild. De opbrengst ervan wordt namens patricia kaersenhout geschonken aan het Landelijk Moluks Monument.
De totaalinstallatie laat zien dat het belangrijk is om te begrijpen dat racisme doorwerkt in het heden en de toekomst van de stad. Het koloniale en slavernijverleden is immers een gedeeld verleden en gaat niet alleen over nakomelingen van tot slaaf gemaakte mensen, maar over ons allemaal.